Prima pagina
Bine ati venit pe website-ul oficial Ilie Bolojan!
Diplomă de Excelenţă pentru Miron Raţiu PDF Imprimare Email
Marţi, 01 Septembrie 2009 01:45


Primăria municipiului Oradea i-a acordat maestrului Miron Raţiu, în cadrul şedinţei Consiliului Local, de luni, 31 august o Diplomă de Excelenţă cu ocazia împlinirii a 80 de ani de viaţă, sărbătoriţi pe data de 8 iulie. Diploma de Excelenţă i-a fost acordată pentru contribuţia deosebită adusă vieţii muzicale şi culturale a Oradiei, ca urmare a celor 60 de ani de activitate dirijorală la pupitrul Filarmonicii orădene, profesor de vioară, muzică de cameră şi orchestră la Liceul de Artă din Oradea, precum şi pregătirea studenţilor teologi în muzica liturgică.

„Primăria Oradea şi Consiliul Local Oradea îşi manifestă  o deosebită recunoştinţă pentru activitatea d-lui Miron Raţiu şi pentru contribuţia deosebită adusă în viaţa muzicală a oraşului nostru”, a subliniat primarul Ilie Bolojan la înmânarea Diplomei de Excelenţă.

 

Ultima actualizare în Marţi, 01 Septembrie 2009 02:02
 
Liga Aleşilor Locali a PNL Bihor are o nouă componenţă PDF Imprimare Email
Marţi, 25 August 2009 19:58

Ieri, 24 august 2009, în sala mare a Consiliului Judeţean Bihor a avut  loc întâlnirea Adunării Generale a Organizaţiei Teritoriale a Ligii Aleşilor Locali a PNL Bihor, la care au participat 69 de delegaţi din tot judeţul. Punctele cele mai importante de pe ordinea de zi au fost alegerea preşedintelui şi Biroului Permanent Teritorial al Ligii Aleşilor Locali Bihor.

La funcţia de preşedinte al BPT al LAL Bihor s-a înscris un singur candidat în persoana domnului Ilie Bolojan, preşedinte PNL Oradea, care în urma votului a fost ales preşedinte al Ligii Aleşilor Locali ai PNL Bihor. Totodată, în urma voturilor exprimate, Biroul Permanent Teritorial al Ligii Aleşilor Locali Bihor are de ieri următoarea componenţă: 5 vicepreşedinţi, Voloşeniuc Dumitru, Ţipter Zeno, Ţirle Radu, Domocoş Adrian şi Bulzan Traian, 11 membri şi 4 membri supleanţi.

Conform Regulamentului, alegerile pentru Liga Aleşilor Locali a Partidului Naţional Liberal au loc o dată la patru ani. Liga Aleşilor Locali are ca obiectiv principal îmbunătăţirea continuă a imaginii aleşilor locali liberali prin iniţierea, susţinerea şi dezvoltarea politicilor publice în administraţia publică locală.

Ultima actualizare în Miercuri, 26 August 2009 00:06
 
Conferinţa de presă a lui Ilie Bolojan, ţinută la sediul PNL Oradea - 18 august 2009 PDF Imprimare Email
Vineri, 21 August 2009 02:29



Năpasta nu e criza care a dat peste noi, năpasta e acest guvern


De la sfârşitul anului trecut suntem într-o recesiune evidentă, care are ca efect în primul rând restrângerea pieţelor pentru companii, pierderea locurilor de muncă de către angajaţi, scumpirea creditului, cu dobânzi care practic s-au triplat faţă de anii trecuţi, de asemenea o reducerea puternică a consumului.
Se discută în această perioadă ce e de făcut – ce poate să facă guvernul, autorităţile locale. O să încerc să fiu cât de obiectiv posibil cu dumneavoastră.
Este evident că criza care se manifestă la nivel mondial nu putea să ocolească România. Dar asta nu înseamnă că tot ce se întâmplă rău în România de azi este vina crizei mondiale. Am reuşit să acumulăm în ultimii ani o grămadă de probleme şi de dezechilibre, care se văd astăzi, din păcate. Nu vom putea ieşi singuri din criză, nu putem avea soluţii miraculoase, dar putem ieşi mai repede sau mai târziu. Asta înseamnă că putem avea costuri mai mici, sau putem avea costuri mai mari - pentru companii, pentru populaţie, pentru toţi.
Eu cred că această criză nu poate să fie depăşită doar cu reduceri de cheltuieli, ci prin relansare economică. Dar reducerea cheltuielilor este obligatorie în toate sectoarele, pentru a atenua efectele negative. De asemenea există nişte pârghii pe care le are Guvernul României şi Banca Naţională a României în special,  pentru a interveni în economie în această perioadă. Este vorba şi despre deblocarea unor proiecte publice în curs de derulare: dacă acestea sunt finanţate, constructorii, respectiv furnizorii lor şi oamenii care sunt acolo au de lucru - se plăteşte TVA, se întorc bani în economie.
Apoi investiţiile în infrastructură noi, absorbţia cât mai rapidă a fondurilor europene (nu e totuna că vom începe un proiect luna viitoare sau peste şase luni – înseamnă costuri). O poziţie importantă a BNR (dar şi a Guvernului) este scăderea dobânzilor. Fără scăderea dobânzilor, în aşa fel încât, pe de o parte, companiile să poată lua credite, sau cetăţenii să ia credite pentru consum, n-are cum să funcţioneze economia. Ori în condiţiile în care dobânzile au crescut de la sub 10% la peste 20% la un moment dat, n-are cum să ia credite nici cetăţeanul, pentru că a constatat că ratele i-au explodat în bancă, şi nici companiile n-au cum să susţină liniile de credit pe care le-au avut. Deci până când nu se fac anumite lucruri, nu are cum să se mişte economia.


Guvernul ia măsuri care ajută criza să se agraveze
Acestea sunt nişte evidenţe.Tot o evidenţă este şi faptul că această criză nu va putea trece fără nişte efecte dureroase, fără nişte corecţii care trebuie aduse, la nivel de companie privată, la nivel de primării, sau la nivel de stat. La companiile private, toată lumea a început să-şi facă aceste corecţii; avem posturi de televiziune locale sau naţionale care au făcut reduceri de personal (dacă vorbim de presă), un trust mare a făcut reduceri de salarii la jumătate. Avem autorităţi locale, cum e Primăria Oradea, unde anul trecut am făcut două tranşe de reduceri de personal. Şi mai avem Guvernul, care ar trebui să facă reduceri, dar numai clămpăne, fără să facă nimic. Deci ce face Guvernul în această situaţie, care este cel mai important organism al statului român, care poate să influenţeze în mod masiv inclusiv Oradea. Nu poate Oradea să fie în afara României. Eu cred că Guvernul nu face aproape nimic. O să treacă criza peste România şi o să vedem că acest guvern nu face aproape nimic, nu ia nicio măsură care să fie anticriză, ba chiar ia măsuri care par sortite să ajute criza să se agraveze.
Ce-ar trebui să facă Guvernul? Eu cred că ar trebui să reducă şi să restructureze cheltuielile publice. Este obligat să facă acest lucru. Anul trecut, de exemplu, când economia mergea bine, cota de nivel de salarizare, care se aplică din produsul intern brut, avea o valoare de 5-6%. Anul acesta, odată cu scăderea veniturilor, s-a ajuns ca aproape 9% să fie alocate pentru cheltuieli bugetare. Ori, de exemplu, dacă s-a redus numărul de autorizaţii de construcţie care se emit, în Oradea sau în altă parte, nu este normal să faci o reducere de personal în zona respectivă, fiindcă nu mai au ce să lucreze? Asta este o reducere obiectivă, dar gândiţi-vă că sunt instituţii centrale, care nu au obiect de activitate. A făcut guvernul ceva ca să reducă aceste cheltuieli? În fiecare seară se iese la televizor, se propun diferite soluţii, începând de la ore de muncă neplătite, la concedii fără plată, de la convingerea sindicatelor să muncească pe gratis, la reduceri de personal impuse (dar în primul rând autorităţilor locale, şi nu centrale), soluţii care se schimbă de la o zi la alta. Dar să ia nişte decizii efective, care să spună am făcut asta, asta şi asta, nu sunt în stare. L-am auzit zilele trecute pe premier că anunţă desfiinţarea de către miniştri a nu ştiu câtor posturi. Păi 90% sunt posturi vacante. În loc să ia măsuri drastice, să reducă posturile din zona centrală, unde sunt oameni care primesc bani fără să facă nimic, ce face guvernul? S-a împrumutat masiv de pe piaţa internă, neputând să ia credite de pe piaţa externă, din cauza crahului financiar care a afectat economia mondială, a luat bani de la băncile româneşti, masiv. Guvernul României a luat împrumuturi pe toate căile posibile, începând de la titluri de stat, de la FMI, Comisia Europeană, plus neplata TVA-ului care trebuie să-l ramburseze (şi de la începutul anului sunt peste 10 miliarde). Putem estima fără riscul de a greşi că acest guvern va lua în acest an împrumuturi cât a luat România in ultimii 18 ani. Bun, iei împrumuturi, dar ce faci cu ele? Se plătesc salarii şi pensii. Dacă aceşti oameni ar avea eficienţă, nu ne-ar părea rău. Dar cât timp nu au eficienţă şi guvernul nu face nimic pentru a corecta această situaţie, cred că e dovadă de iresponsabilitate.
Care a fost efectul pervers al acestor credite angajate de guvern? Băncile s-au bucurat că au un client sigur, Guvernul României; dar când ai un client sigur, mai dai credit firmei domnului Bolojan? Nu, fiindcă rişti să nu-i meargă afacerea. Şi atunci băncile îşi permit să ţină nişte dobânzi care acum sunt cu 50% mai mari decât anul trecut. În ţări cum sunt Polonia, Cehia, Germania sau Franţa, deja dobânzile sunt mai mici decât cele din perioada de boom economic. Aceasta înseamnă că aceste ţări deja au condiţii pentru relansarea economiei. În afară de faptul că au fost tocaţi banii în mod iresponsabil, nefiind directionaţi către investiţii ca să producă dezvoltare la rândul lor, s-a mai creat şi  o presiune pe piaţă, în aşa fel încât băncile ţin dobânda mare şi n-au niciun interes să se zbată să caute investitori ca să le dea credit. Deci în loc să ia măsuri anticriză, Guvernul a mai luat o măsură ca să agraveze criza.
Auzim mereu „vom face” – nu am auzit încă „am făcut” de la acest guvern. Atunci când am plecat de la guvern în 2008, am crezut că n-o să-i regret pe unii dintre miniştrii din Cabinet. Dar uitându-mă la ce se întâmplă acum, încep să regret oameni care erau subiect de presă. Ei puteau fi simpatici, puteau să numere greşit steluţele de pe steagul UE.

Lipsa investiţiilor şi efectele asupra Oradiei
Pe partea de investiţii, s-a spus că se vor aloca o grămadă de bani. Guvernul s-a angajat ca volumul de investiţii să fie 7% din PIB. Constatăm că pe primele şase luni, investiţiile reprezintă 1, 5% şi că, în termeni reali, sunt cu 20% mai mici decât a dat guvernul Tăriceanu în anul trecut. Ori ca să compensezi scăderea de pieţe, trebuie să duci bani în investiţii, care să aibă un efect de antrenare a economiei. S-a facut asta? Nu! Avem date certe care arată acest lucru. Nu s-a mai demarat niciun proiect mare, nu se plătesc datoriile pe care statul le are către companii.
Iată şi câteva efecte asupra municipalităţii din Oradea. În fiecare an – 2006, 2007, 2008, indiferent care a fost culoarea politică a primarului Oradiei şi a guvernului, în municipiul Oradea, prin Ministerul Educaţiei, s-au alocat sume de 50-60 de miliarde pentru investiţii în şcoli. S-a început Liceul Gojdu; va fi şantier şi anul acesta, şi anul viitor, pentru că anul ăsta n-am primit practic nimic (de fapt, doar un miliard, prin mijlocirea unui parlamentar). Anul acesta, toate reparaţiile care s-au făcut în Oradea s-au făcut pe banii orădenilor, fără niciun ban de la minister - investiţiile pe contractul cu Ministerul Mediului, pentru reabilitarea şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare, convenţie încheiată în 2006, între primarul de atunci şi ministrul de atunci. Guvernul liberal a alocat sume pe care Primăria nu i-a putut cheltuit în 2007. A trebuit să fac eforturi în 2008 să readuc sumele, să măresc plafonul Oradiei, iar în 2009 s-a mai achitat ceva prin ianuarie-februarie, după care nu s-a mai achitat nimic. Efectul este clar: avem datorii de peste 150 de miliarde, pe care cele aproximativ 15 companii care au contract cu Compania de Apă le duc în spate, fiindcă Guvernul nu a plătit aceşti bani. Pe cale de consecinţă aceste lucrări sunt blocate, sunt abandonate.
Putem vorbi de relansare economică, în aceste condiţii? Avem o bună parte din companii care au început să intre în insolvenţă şi companii care au avut cifre de afaceri mari în Oradea, Chimprestor de exemplu. În sectorul de construcţii, pentru că nu s-a plătit, s-a ajuns la arierate puternice. Sunt probleme destul de mari, şi tot ce înseamnă lanţul de distribuţii, producători, materiale de construcţii, tot lanţul acesta este puternic afectat. Mai e o problemă legată de acest aspect, şi anume faptul că trebuie să absorbim fondurile de coeziune. Ele prevăd extinderea unor reţele de la limita administrativă a Oradiei, din cartierul Grigorescu către Sânmartin, către Sântandrei, către alte comune. Or, prin convenţia care era încheiată cu ministerul Mediului, trebuia să ducem apa până la limita administrativă – nu este dusă.
Vă întreb, şi poate ne explică domnul Nemirschi cum va circula apa printre două puncte în care nu există reţea de apă? Deci este periclitată inclusiv accesarea fondurilor europene. Am dat exemplu o altă trăznaie care a apărut, şi anume avem acum câştigat şi trebuie să semnăm la sfârşitul lunii convenţia de finanţare pentru reabilitarea a 19 străzi. Ca să vă dau o stradă cunoscută, cum este Bumbacului, ea este prevăzută a fi finanţată pentru asfaltare prin acest proiect european, dar partea de canalizare este pe convenţia cu ministerul. Dacă mă apuc şi folosesc banii repede, cum ar trebui să fac, va trebui s-o sparg peste doi ani de zile când s-ar putea să vină un ministru care să înţeleagă ce este important, să ne dea banii. Iar o să fim criticaţi că nu lucrăm cu cap, şi aveţi dreptate. Dacă nu asfaltăm, o să pierdem banii, că nu-i putem muta pe alte străzi.
V-am arătat nişte efecte, atât în plan economic general, cât şi în ceea ce înseamnă efectul asupra orădeanului, asupra companiilor din Oradea, asupra locurilor de muncă din Oradea, asupra veniturilor la buget. Deci, investiţii nu prea se fac. Trebuie să recunosc că singura investiţie pe care guvernul a continuat-o, şi e un lucru foarte bun, este cea la şoseaua de centură, pe care am început-o anul trecut. Altfel, mai aveam un şantier abandonat şi acolo.

Măsuri fără cap şi fără coadă
Deci, în loc să se rezolve aceste chestiuni, să se facă restructurări de cheltuieli radicale, care sunt necesare, să se aloce banii economisiţi către investiţii, iar banii luaţi din credite să meargă şi ei către investiţii sau către creditarea economiei la dobânzi corecte, cele două partide se ceartă zi de zi. Toate energiile se consumă pentru a da bine cât de cât electoral, pentru campania prezidenţială, dar au nenorocit România. Şi, folosind nişte termeni populari, năpasta nu e criza care a dat peste noi, ci năpasta e acest guvern.
Eu personal mă bucur că PNL nu a intrat într-o cârdăşie, că numai cârdăşie se poate numi, cu unul dintre cele două partide în situaţia aceasta, pentru că nu ştiu ce s-ar fi putut face cu astfel de partener. Şi aceste oale sparte, deci tot ce nu se face anul acesta, o să plătim anul viitor. La un moment dat, dacă nu se iau ceva măsuri, riscăm să ajungem în situaţia Ungariei, unde era să intre statul în incapacitate de plată. Aşa că au început să fie tăiate salarii, pensii, s-au luat nişte măsuri radicale. Acolo trebuie să ajungem ca să facă oamenii ăştia ceva? Nu trebuie să te uiţi în Congo, ci trebuie să te uiţi numai în Ungaria ce s-a întâmplat.
Sigur, guvernul a propus totuşi câteva programe. Bun, n-o să le comentez pe cele 32 sau cele 37 de puncte pe care chiar ei le-au calificat ca fiind penibile, dar o să discutăm de ceva ce s-a pus în practică, e programul Prima casă. Ştiţi foarte bine inaugurarea la care un prim-ministru de ţară se duce când se cumpără un apartament vechi. Oameni buni, nu s-a construit o casă nouă, s-a luat un apartament din Berceni. S-a dus primul ministru cu încă vreo trei-patru acolo, că nici nu încăpeau în banca aia, ca să vă daţi seama de ridicolul situaţiei. Şi am nişte date pe care le aveţi şi dumneavoastră, ce-a însemnat programul Prima casă de când i s-a dat drumul. Mai sunt cinci luni până la sfârşitul anului, erau prevăzute 16.000 de credite, şi până acum au fost aprobate 131 la nivelul întregii ţări. Cred că în Bihor le numărăm pe degetele de la o singură mână câte s-au aprobat efectiv. Pentru că sistemul este nefuncţional, a fost făcut „pe picior”, şi numărul celor care sunt eligibili sau care sunt dispuşi să plătească asemenea dobânzi nu e foarte mare. Deci e un program care astăzi se dovedeşte că va fi un eşec, din păcate. Era bine să fi fost un program bun, care să meargă. Dar a fost făcut „pe picior”, ca şi o grămadă de ordonanţe guvernamentale care au fost anulate de Curtea Constituţională, în timp ce avem un prim-ministru doctor în drept. Dacă era un inginer hidro, căruia îi plac maşinile, mai mergea...
Deci, aceste sume enorme care se împrumută şi care se folosesc fără cap şi fără coadă, o să-i facă pe români, pe fiecare dintre noi, să le plătim, şi va trebui să le plătim că nu sunt granturi, trebuie date înapoi. Şi vom plăti ani de zile distracţia prezidenţială din acest an. Totuşi, şi vă spun asta ca român, mă aştept să se facă totuşi ceva.

Reducerile trebuie făcute, dar nu pentru că le impune guvernul
Unii dintre dumneavoastră m-au criticat, pentru că am acordat stimulente angajaţilor din primărie, lunile trecute. Stimulente s-au dat de patru ani de zile, dar n-a văzut nimeni asta până n-am venit eu în primărie. Dar este o lege care impune în România constituirea stimulentelor, este ordonanţa 92/2003. Eu am crezut că, totuşi, miniştrii de finanţe, dacă declară la televizor că vor să reducă cheltuielile, chiar vor să le reducă.
Într-un entuziasm din acesta de a participa, de a da soluţii pentru România, am făcut o adresă domnului Pogea. I-am propus să modifice un text de lege ca să putem scăpa de aceste stimulente, să nu ne dea sindicatul în judecată. Nu s-a făcut nimic până acum. Vă pot pune adresa la dispoziţie (am făcut-o în 6 august). Nu trebuie modificat decât un „pot”, se introduce un singur cuvânt, ca să nu mai fie imperativă constituirea acestor stimulente. Şi este o măsură la nivel de ţară, care ar face economii consistente. Numai că e greu să le tai supapele celor din ministerul de Finanţe care trebuie să-ţi acopere trăznăile. Deci nici ceea ce se poate face în mod evident nu se face. Dar se discută în aceste zile – şi aici trec la poziţia mea de primar – despre reducerile pe care guvernul le propune pentru administraţia locală. Noi le facem voluntar, pentru că suntem conştienţi că nu se poate altfel.
Deci cât timp veniturile ne vor scădea pe următoarele şase luni, cât timp volumul de activitate a scăzut, cât timp unii nu înţeleg că eşti în serviciul public şi că trebuie să lucrezi, aceste reduceri trebuie făcute, dar nu pentru că ţi le impune guvernul. Fiind şi asta o măsură făcută „pe picior”, prevăd că va fi din nou un fiasco. Poate să fie un fiasco pentru că a intrat peste legislaţia care garantează autonomia locală – din start te duce într-o zonă de constituţionalitate discutabilă –, sau poate să fie o problemă pentru că nu vor ţine cont de realitatea din România. În Oradea, de exemplu, curăţenia este efectuată într-un sistem externalizat - de către firma RER care are câteva sute de angajaţi -, iar în Bacău salubrizarea este făcută de către o direcţie a primăriei: Stavarache are 500 de tovarăşi care mătură străzile. Bun, deci trebuie să aibă grijă cum pun această lege, că altfel o să aducă Bacăul, ca şi Napoli, într-o stare de mizerie cruntă dacă o să-l pună pe Stavarache să-şi dea oamenii afară, spre exemplu.
În Oradea şi în alte 11 oraşe Administraţia Social-Comunitară este externalizată, dar în celelalte 30 de municipii reşedinţă de judeţ este inclusă în primărie. Le vor face din pix, că numai aşa pot lucra oamenii ăştia, şi estimez probleme majore după aceea. Şi iar vor modifica, şi iar vor anula după două-trei zile.
Am emis o dispoziţie la nivel de primărie şi am anulat nişte drepturi salariale, în ideea de a reduce aceste cheltuieli, acolo unde aveam posibilitatea legală. De asemenea, am luat măsura de a nu mai constitui - decât în parte - stimulentele. Este o măsură în limita legii. A venit sindicatul cu contractul colectiv de muncă de la Primăria Cluj-Napoca, să-mi arate cât a fost de consecvent primul-ministru al României când era primar. Din curiozitate, o să vi-l dau şi dumneavoastră să vedeţi drepturi, de exemplu la Primăria Satu Mare şi la Primăria Cluj-Napoca, pe lângă ce e la Oradea; ai mei, îmi dau seama, sunt nişte prigoniţi ai soartei faţă de primele, faţă de stimulentele, faţă de drepturile la căsătorie, la botez, faţă de numărul lor care este la Cluj-Napoca. Păi înainte de-a face ordine la Oradea, fă-ţi domnule în curtea proprie!
Una peste alta, aveţi aceste date care sunt oficiale, sunt date la nivel naţional nu la nivelul judeţului Bihor şi care arată din păcate dezastrul şi situaţia în care ne aflăm. Sigur, România va trece peste criză, nu se pune problema să nu trecem peste criză, dar nu-i totuna cum trecem, nu-i totuna dacă ne faultăm singuri sau ne faultează guvernul pe toţi cu iresponsabilitate. Când am văzut acest contract colectiv de muncă, m-am gândit: cum a putut premierul Boc să spună „puşca şi cureaua lată/ce salarii şi prime aveaţi odată”?.  O să vă fac o copie după acest contract ca să vedeţi drepturile de la Primăria Cluj-Napoca. Vă facem o copie şi după contractul colectiv de muncă de la Primăria Oradea (semnat înainte de a fi eu, eu nu am tăiat din drepturi), de la Primăria Satu Mare şi de la Primăria Cluj-Napoca pentru comparaţie.

Guvernul ne-a blocat. Ce-i de făcut?
A mai fost un efect al crizei economice sprijinită de guvern. Vă spuneam că au luat foarte multe credite, şi cum România trebuie să se încadreze într-un deficit bugetar negociat şi cum inclusiv creditele pe care le au autorităţile locale intră în acest deficit, s-au impus plafoane de creditare pe care nu le putem depăşi.
Ştiţi că am angajat un credit de 15 milioane de euro care era gândit să fie folosit astfel: 9 milioane de euro anul acesta şi 5 milioane de euro anul viitor pentru investiţii în infrastructură, în drumuri, şi un milion de euro pentru cofinanţări pe care trebuie să le asigurăm, de exemplu pentru proiectul cu cele 19 străzi reabilitate (intră în vigoare anul acesta). Am fost anunţaţi că, întrucât s-a atins plafonul naţional, nu putem să primim aprobare anul acesta pentru a face trageri din credit. Putem primi aprobări să încheiem contractul cu Banca Română de Dezvoltare, dar nu putem face trageri de credit numai anul viitor. Deci, cu toate că din investiţiile care se fac la nivel de ţară, o bună parte este făcută de autorităţile locale, prin această creditare masivă pe care a făcut-o guvernul în primele şase luni, ne blochează şi pe noi, având chinga deficitului bugetar.
Deci noi nu putem să ne facem politica locală, pentru că nu-mi este totuna dacă pe Ogorului se circulă normal cu maşina sau se circulă ca şi pe calea ferată. Nu-mi e totuna dacă tirurile îmi distrug infrastructura din oraş sau circulă pe o stradă anume făcută să ajungă la depozite sau la firme. Dacă în parcul industrial nu am utilităţi, apetitul investitorilor va fi scăzut, în mod evident. Deci aceşti bani pe care noi îi luăm pleacă toţi în investiţii, în infrastructură, nu pleacă la salarii, dar nu putem să-i folosim, suntem blocaţi. Deci guvernul şi-a luat maxim, pentru noi a stabilit nişte plafoane foarte mici şi acum municipalităţile sunt blocate, suntem blocaţi. Aşteptăm şi avem şi răspunsul oficial.
Singurul lucru pe care l-au aprobat a fost acel un milion de euro cofinanţare, că blocam total şi proiectul. Deci sunt nişte lucruri total anormale. În general este o activitate foarte slabă, nu v-o spun ca politician, pentru că eu cred că acum trebuie mai puţină politică şi mai multă normalitate şi economie. Asta e ce trebuie făcut astăzi, or ăştia numai politică fac, uitaţi-vă la ei. Se ceartă cine a dat 2% la pensii, este penibil. Se ceartă cine a făcut primul ciorna pe cele 32-37 de idei, dintre care nu ştiu câte sunt expirate, unele – cum spunea domnul Videanu – sunt penibile.
E normal aşa ceva, oameni buni? Dacă veţi face o comparaţie câţi bani au venit în judeţul Bihor în general, o să vedeţi că-i o catastrofă anul acesta faţă de anii trecuţi. Bun, eu înţeleg că a scăzut bugetul României cu nu-ştiu-cât la sută, dar aş vrea să văd proporţional că vine ceva. Înţeleg că nu vin în Oradea, dar vreau să văd că vin în Sânmartin, că vin în Sântandrei, că vin în judeţul acesta. Pentru că totuşi statul este un client important al companiilor private; înseamnă nişte locuri de muncă, nu înseamnă nişte şomeri. Nişte oameni care vor să lucreze, dar n-au unde. Deci m-aş aştepta să văd din partea celor care-i reprezintă pe aceşti guvernanţi în judeţul Bihor că fac ceva, că se duc, că se zbat, să văd că vin cumva proporţional cu scăderea globală, dar vin ceva în judeţul Bihor. Vedeţi că vine ceva în judeţul Bihor?
În ceea ce priveşte PNL la nivel central, s-a stabilit o strategie pe care parlamentarii PNL o vor pune în practică în sesiunea parlamentară care vine şi pe care dumneavoastră o puteţi accesa pentru că este o chestiune publică. Iar în plan local, în ceea ce mă priveşte pe mine ca primar şi echipa de la primărie, vom insista pe câteva elemente principale.
În primul rând, în continuare să ne restructurăm cheltuielile, asta înseamnă reducerea maximă a cheltuielilor de funcţionare (chirii, salarii, telefoane, tot ce înseamnă aceste lucruri) şi direcţionarea acestor bani către investiţii în folosul cetăţeanului şi care să se vadă.
O altă chestiune va fi să susţinem investiţiile din oraş. Aceste credite care au fost luate sunt folosite exclusiv pentru investiţii care generează la rândul lor dezvoltare. Căi de comunicaţii bune înseamnă dezvoltare în viitor şi avantaje pentru orădeanul de rând.
A treia chestiune este să grăbim la maxim accesarea fondurilor europene, în primul rând prin asigurarea cofinanţărilor necesare, pentru că sunt deja nişte proiecte în curs, în al doilea rând prin depunerea pe toate axele - acolo unde există oportunităţi – a unor proiecte de finanţare. Începând de la infrastructură, terminând cu Ştrandul Municipal, cu situaţii de urgenţă, cu domeniul social, pe toate zonele. Şi, nu în ultimul rând, nişte politici de susţinere a mediului economic local.
La dezbaterea publică pe care intenţionăm s-o organizăm acum, înainte de votarea propriu-zisă a bugetului (vom mai face o dezbatere publică ori în partea a doua a acestei săptămâni, vineri, ori în prima parte a săptămânii viitoare, luni), vom mai trece încă o dată în revistă propunerile pe care le-am făcut pentru taxe şi impozite.
Ştiţi că am propus reducerea impozitului pe clădiri la persoane juridice şi vom clarifica şi partea de facilităţi în aşa fel încât dacă ţi-ai plătit impozitul în avans să ai un discount, o reducere de 10%, iar dacă ţi l-ai plătit la timp să ai o reducere de 5%. Decât să plătesti 15% stimulente pentru recuperări, mai bine îi dau o facilitate cetăţeanului sau companiei dacă-şi plăteşte impozitul la timp, îi dau o mână de ajutor inclusiv primăriei.
De asemenea, tot ce înseamnă încurajarea mediului de afaceri local. N-avem din păcate în administraţia locală foarte multe pârghii de a interveni în această zonă economică, dar cele pe care le avem le vom folosi la maximum. În aşa fel încât să trecem această criză cu efecte negative cât mai mici pentru orădeni. Dar năpasta asta care e pe capul nostru n-o să rămână fără urmări, şi vorbesc foarte sincer cu dumneavoastră. Nu se poate aşa ceva. Am stat şi mi-am zis totuşi se face ceva, se mişcă ceva. Nimic!
Au pus impozitul forfetar, o tâmpenie totală. M-a anunţat Delia Ungur:
- Domnule Bolojan, trebuie să suplimentaţi bugetul la Eurobusiness.
- Delia, vrei salarii mai mari? Oricum eşti plătită de Zona Metropolitană, acolo faci muncă patriotică.
- Nu, trebuie să plătim impozitul forfetar.
- Păi, măi oameni buni, n-aţi avut nici o activitate.
- Nu, noi trebuie să-l plătim.
- Păi când veţi vinde primele terenuri, când o să faceţi ceva…
- Nu, trebuie să-l plătim.
Care a fost efectul? Au închis o grămadă de companii.
Acuma s-au trezit că totuşi o să-l schimbe puţin de la 1 ianuarie, că nu pot recunoaşte că a fost o trăznaie totală. O chestiune total negândită.
Au anulat toate deductibilităţile fiscale pe anumite componente. Ce s-a întâmplat, au venit mai mulţi bani la buget? Nu ştiu, trebuie făcută o analiză cât se poate de serioasă şi cum au fost folosiţi aceşti bani. Şi banii câţi au venit să-i dai pe salarii - într-un sistem nefuncţional din păcate, pentru că, într-adevăr, funcţionarii publici care lucrează trebuie plătiţi. Cei care fac performanţă trebuie să primească stimulente, dar unde nu se munceşte şi nu se face nimic...

A fost întrebat Crin Antonescu cum a apreciat guvernarea Tăriceanu. A spus că cu cât se uită mai mult la Boc, cu atât îl vede pe Tăriceanu mai mare…

Ultima actualizare în Vineri, 21 August 2009 04:13
 
Ilie Bolojan s-a întâlnit cu ambasadorul Israelului, Oren David PDF Imprimare Email
Miercuri, 12 August 2009 02:51

Primarul Ilie Bolojan a primit marţi, 11 august, vizita ambasadorului Israelului în România, Oren David. Excelenţa sa a fost însoţită de preşedintele comunităţii evreieşti din Oradea, d-l Koppelmann Felix. Vizita desfăşurată în Oradea este prima de acest fel a ambasadorului israelian în oraşul nostru.
În cadrul întrevederii, ambasadorul Israelului a fost informat cu privire la relaţiile de colaborare cu comunitatea evreiască şi proiectele comune ale Primăriei Oradea cu  Sinagoga, precum şi despre participarea comunităţii evreieşti la viaţa culturală a municipiului.
În cadrul discuţiilor, la care a participat şi viceprimarul Gheorghe Carp, s-a subliniat faptul că Oradea este un oraş multicultural, multiethnic şi multiconfesional, în care relaţiile dintre diferitele etnii se dezvoltă armonios. De asemenea, au fost evidenţiate oportunităţile pentru dezvoltarea legăturilor culturale cu oraşe şi instituţii din Israel.
Oradea este înfrăţită din 2005 cu oraşul israelian Givatayim. Cu ocazia vizitei ambasadorul Oren David a lansat primarului Ilie Bolojan, o invitaţie de a face o vizită în acest oraş.
În finalul discuţiei, s-a convenit că părţile vor ţine legătura pentru a se informa reciproc cu privire la diversele oportunităţi, fie ele de natură economică, politică sau culturală.
Oren David a fost directorul Departamentului Economic din cadrul MAE israelian, iar anterior a lucrat la misiunea israeliană din cadrul Naţiunilor Unite, pe probleme de afaceri politice la Consiliul de Securitate şi Secretariatul ONU. A fost consul la Toronto şi a lucrat şi la Departamentul pentru America de Nord din cadrul MAE israelian. Din anul 2007 excelenţa sa are mandatul de ambasador în România.

Ultima actualizare în Vineri, 11 Septembrie 2009 14:03
 
Bani pentru modernizarea ambulatoriului Spitalului Clinic Municipal PDF Imprimare Email
Vineri, 10 Iulie 2009 00:00

Bolojan si BlagaAl treilea contract din cadrul Programului Operaţional pentru Bihor a fost semnat vineri, 10 iulie, la Primăria Oradea, de către ministrul Vasile Blaga şi primarul Ilie Bolojan. Contractul de finanţare pentru  „Reabilitarea şi Modernizarea Corp Policlinică Ambulatoriu la Spitalul Clinic Municipal Dr. Gavril Curteanu – Corp B Oradea” a fost aprobat în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2007-2013, Axa prioritară 3 “Îmbunătăţirea infrastructurii sociale”, domeniului major de intervenţie 3.1 – „Reabilitarea / modernizarea / echiparea infrastructurii serviciilor de sănătate”. Beneficiarul proiectului este municipiul Oradea, iar valoarea totală a proiectului este 5.889.256,45 lei inclusiv TVA, din care 4.849.975,9 lei fonduri nerambursabile prin Programul Operaţional Regional.
La semnarea contractului de finanţare au fost prezenţi prefectul de Bihor, Gavrilă Ghilea, preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle, directorul general al Agenţiei Naţionale de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Claudiu Coşier, politicieni locali şi reprezentanţi ai administraţiei locale şi judeţene.
La începutul evenimentului, viceprimarul Gheorghe Carp a făcut o scurtă prezentare a proiectului de reabilitare şi modernizare a ambulatoriului, precizând că se vor efectua lucrări de reabilitare pentru 117 încăperi aparţinătoare, precum şi faptul că se vor achiziţiona echipamente medicale performante.
Primarul Ilie Bolojan a declarat, cu ocazia semnării contractului: “ Îmi exprim satisfacţia pentru semnarea acestui contract important de finanţare a Ambulatoriului Spitalului Municipal, care va face ca standardele de performanţă în sistemul sanitar din Oradea să crească. Ţin totodată să  mulţumesc echipei care a lucrat la acest proiect precum şi reprezentanţilor Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei pentru sprijinul acordat municipiului Oradea."
Ministrul Vasile Blaga a felicitat municipalitatea orădeană pentru proiectele iniţiate până acum, asigurând totodată conducerea Primăriei că va sprijini în continuare proiectele oraşului Oradea. "Semnăm deja al treilea contract pe Programul Operaţional pentru Bihor, după cel pentru drumul judeţean Sudrigiu–Padiş şi prima etapă de reabilitare a Cetăţii Oradea. Sperăm să vină cât mai multe astfel de proiecte”, a spus ministrul.

Ultima actualizare în Miercuri, 15 Iulie 2009 08:44
 
« ÎnceputAnterior12345678910UrmătorSfârşit »

Pagina 9 din 17

Sondaje

Ce trebuie sa faca primaria:
 

Alte recomandari

Ilie Bolojan
Blogul lui Ilie Bolojan, primarul Municipiului Oradea
Lucia Varga
Website-ul doamnei Lucia Varga, deputat PNL colegiul uninominal nr. 3 Bihor
Florica Cherecheş
Suflet pentru Oradea
PNL Bihor
Pagina web oficiala a Partidului National Liberal filiala Bihor.
Primaria Oradea
Site-ul Primăriei Municipiului Oradea

Autentificare



Vizitatori pe site

Avem 12 vizitatori online

Statistici

Membri : 74
Conţinut : 98
Link-uri web : 5
Număr afişări conţinut : 463299

Arhiva



Implementare / Gazduire / Design: i-Ware / Quanta SRL / LiquidCore.RO